Danes, v torek, ko bodo v Bruslju zunanji ministri EU debatirali o – tokrat nizozemskem – pozivu, naj EU preuči in po potrebi prekine Pridružitveni sporazum med Izraelom in EU zaradi izraelskih sistematičnih kršitev človekovih pravic in mednarodnega prava, bo med Telavivom in Ljubljano poletelo prvo letalo izraelske nizkocenovne družbe Israir, katere lastnik je na seznamu izraelskih podjetij, ki služijo z nezakonitimi naselbinami na palestinskih okupiranih območjih.
“Ministrstvo za infrastrukturo je dne 26. 2. 2025 izdalo dovoljenje za opravljanje mednarodnega rednega zračnega prevoza med Državo Izrael in Republiko Slovenijo, za prometno obdobje IATA (Mednarodno združenje za letalski promet, op. a.) poletje 2025, na progah Tel Aviv Ljubljana in vice versa,” je odgovor ministrstva, ki ga vodi Alenka Bratušek, na vprašanje, kdaj je bila podeljena licenca izraelskemu podjetju Israir.
Leti med Izraelom in Slovenijo bodo med 21. junijem in 21. oktobrom potekali trikrat tedensko, v pomladanskih tednih maja in junija pa enkrat oziroma dvakrat tedensko. Na infrastrukturnem ministrstvu še pojasnjujejo, da izdajajo tovrstna dovoljenja vsako leto vsem tujim letalskim prevoznikom, pri čemer so izraelski nizkocenovni letalski družbi Israir dovoljenje izdali na podlagi Evro-Sredozemskega letalskega sporazuma med EU in njenimi članicami ter Izraelom.
Izrael, je Meddržavno sodišče sklenilo julija lani, že desetletja sistematično krši mednarodno pravo in izvaja sistem apartheida nad Palestinkami in Palestinci. Zato je Meddržavno sodišče države sveta pozvalo, naj preučijo svoje odnose z Izraelom, saj so dolžne prekiniti vse stike, ki bi podpirali, legitimizirali ali omogočali nezakonito stanje, ki ga je vzpostavil Izrael. Trenutno še bolj v nebo vpijoča pa je pred Meddržavnim sodiščem utemeljena obtožba, da Izrael v zadnjih 20 mesecih v Gazi izvaja genocid. Navkljub temu se ministrstvo za infrastrukturo letos februarja ni odločilo, da bi se o podelitvi licence drugi največji izraelski letalski družbi posvetovalo z ministrstvom za zunanje in evropske zadeve.
Lastnik Israira je trgovsko podjetje Rami Levy Hashikma Marketing, ki ima trgovine in ki vodi nepremičninske projekte tudi v nezkonitih izraelskih naselbinah na okupiranih palestinskih ozemljih. Prav zato se je podjetje znašlo tako na originalnem kot na posodobljenem seznamu Združenih narodov, kjer so navedena podjetja, ki sodelujejo in prispevajo k hudim kršitvam mednarodnega humanitarnega prava, ki jih predstavljajo nezakonite izraelske naselbine na palestinskih okupiranih ozemljih.
Z infrastrukturnega ministrstva so pojasnili, da dovoljenja ne izdajo – ali ga spremenijo, nadomestijo ali prekličejo na podlagi mednarodne čikaške konvencije, prava EU in nacionalne zakonodaje. Pri tem sta zanje bistveni zagotavljanje varnosti zračnega prometa in varovanje civilnega letalstva. A vendar je slovenska zavezanost in obvezanost k spoštovanju temeljev mednarodnega prava nedvoumna in absolutna.
V nemškem podjetju Fraport, ki vodi letlišče Jožeta Pučnika, so pojasnili, da je Israir edini izraelski letalski prevoznik, ki je trenutno predviden, da bo letel na relaciji med Ljubljano in Telavivom. So pa ti leti deležni dodatnih varnostnih ukrepov, “ki jih določa letalski prevoznik v skladu s svojimi varnostnimi protokoli”, so pojasnili. Na Fraportu dodajajo, da se ti varnostni ukrepi in protokoli izvajajo “prek pogodbene ali lastne varnostne službe letalskega prevoznika in v sodelovanju z operaterjem letališča, pri čemer so vsi postopki usklajeni s slovensko zakonodajo in zakonodajo EU, ki velja za področje varovanja civilnega letalstva”. Obenem pravijo, da “letališče samo ne sodeluje neposredno z državo Izrael”.
26. februarja, ko je slovensko infrastrukturno ministrstvo podelilo dovoljenje za opravljanje letalskega prometa družbi Israir, je Visoki komisar Združenih narodov za človekove pravice Volker Türk opozoril, da “nekaznovanost poraja zgolj še več nasilja”.
Irska in Španija sta že lani zahtevali preučitev nujnosti, da se prekine izvajanje pridružitvenega sporazuma z Izraelom zaradi kršitev določb o spoštovanju človekovih pravic. Slovenija se je njuni zahtevi ‘pridružila’ prek objave na družabnih omrežjih. Med vikendom, ki je sledil obeleženju nakbe, palestinske katastrofe, ko je bilo leta 1948 med etničnim čiščenjem, ki je pospremilo ustanovitev Izraela, z domov pregnanih več kot 750.000 Palestink in Palestincev, so ulice na Nizozemskem, v Berlinu in Londonu zasedle še nevidene množice protestnikov in protestnic. Izraelsko iztrebljanje palestinskega prebivalstva v Gazi s stradanjem in stopnjevanje izraelskega nasilja drugod po okupiranih palestinskih ozemljih vse glasneje obsojajo francoski, španski, nizozemski in drugi politični voditelji. Ob vse bolj enotni obsodbi strokovnjakov, da Izrael v Gazi izvaja genocid, je govora celo o sankcijah in bojkotih. Tako bodo danes tudi študentje in študentke ter delavke in delavci na belgijskih univerzah zaprli del Bruslja ob srečanju zunanjih ministrov. Zahtevajo prekinitev sodelovanj z Izraelom. Manj kot teden dni nazaj so rektorji desetih belgijskih univerz pozvali tako belgijsko vlado kot Komisijo EU, naj prekine izvajanje Pridružitvenega sporazuma med Izraelom in EU. Ukrepe zoper Izrael je že lani novembra evropskim zunanjim ministrom priporočil posebni predstavnik EU za človekove pravice Olof Skoog.
Slovenija je tedaj na ravni EU podpirala ‘nadaljevanje pogovorov o ukrepih’. V sedanjem trenutku, ko se izraelsko uničevanje Gaze še stopnjuje in izraelski politiki o genocidu brezsramno govorijo v javnosti, pa se je odločila Izraelu dodatno odpreti svoj zračni prostor.